Tuesday, August 28, 2007

أخيرا .......... عملت مدونة



ياااه .... أخيرا عملت مدونة


بجد ياجماعة انا عملت مدونة , والله العظيم انا عملت مدونة

والكعبة الشريفة عملت مدونة, لأ وإيه أنا اللى عملتها بنفسي

يا جماعة مش هاتصدقوا اني من اكثر من خمس شهور بحاول اعمل مدونة ومش عارف


ادخل على النت والمواقع وادور وابحث وبرضه مش عارف

الى ان وجدت الطريقة على احدى المدونات وهي بعنوان - كيف تعمل مدونة على البلوجر

- فرحت جدا وقلت خلاص هاعمل المدونة وجلست حينها اكثر من خمس ساعات على النت
احاول اعملها وبرضه مش عارف

قلت خلاص سيبك من الاعتماد على نفسك وحاول تستعين بزملائك من المدونين

بصراحة كلهم نفضوا لى وكبروا لى .. لدرجة انى كنت اتى من الفيوم مخصوص حتى ابيت مع احدهم في منزله

في القاهرة واحاول اعرف منه كيف اعمل المدونة او يعمل لى هو مدونة ولكن كل محاولتي باءت بالفشل

قلت خلاص ربنا لا يريد لي ان اصبح من اللي بيقولوا عليهم مدونين

او ان لجنة شؤون المدونين رفضت طلبي لعمل المدونة لعدم اكتفاء الشروط


وبالفعل انتظرت اكثر من شهر بدون ادنى محاولة الى ان جاءني الخبر السعيد بقبولي

في دورة شباب الاحزاب المصرية بمركز القاهرة لحقوق الانسان

وكان معي شباب من كل الاحزاب والتيارات السياسية وكان معظمهم عندهم مدونات مثل

( مستنية الفرج - هاعيش واتحدى احزاني - انا كدة - مللت الصمت - انا بحبك يامصر )


وكانوا يتكلمون عن مدوناتهم كثيرا وانا وسطهم اتفرج عليهم واقول ياريت عندي مدونات زيهم


وخرجت من الدورة التي استمرات 8 ايام مصمم اني لازم اعمل مدونة بأي طريقة حتى لو اضطررت للجوء الى الطرق

غير الشرعية

وبالفعل جلست على النت اكثر من اربعة ساعات متواصله خرجت منها


بصفحة على النت عليها اسمي واسم المدونة , قلت الحمد لله


وبعد كدة سألت ازاي اكتب التدوينة وازاي اضع صورة ومعلومات عن نفسي وعرفتها


وجاءت المشكلة الكبرى وهي هاكتب ايه في اول تدوينة


وفكرت الى ان اهتديت الى تجربتي الشاقة مع عمل هذه المدونة



وبذلك اصبح من حقى ان يطلق علي لقب مدون يعني المدون احمد عبد القوي راح


والمدون احمد عبد القوي جه


وانضم بكل شجاعة لكل تجمعات المدونين


وفي النهاية اتمنى ان تسعدكم هذه المدونة وتفيدكم وان نجعل من المدونات عموما منبرا لمحاربة الفساد والطغيان


ولنعمل على اخراج مصر من مستنقع الفساد والديكتاتورية


ونجعلها مصر الحرية والعدل والمساواة وليكن شعارنا


مدونون ضد الفساد

14 comments:

مسـتنـية الفـرج said...

الف مبروك اخ احمد علي المدونة وربنا يجعلها في ميزان حسناتك ؛ انا كمان عملت 99 محاوله وفي الاخر عملتهالي ربة السييف ؛ المهم تذكر اننا هنا بنتعامل باسمينا علي المدونات واسمينا المستعاره كما نشاء اتفقنا
يااخ مدون ولا يامشروع مدون صحفي

وعلي فكرة الاخ محمد عبد العاطي صاحب مدونة "مش معاهم " متعاون جدا في القصص دي وممكن يعلمك ؛ والاخ عبد الرحمن صاحب مدونة غريب

Anonymous said...

السلام عليكم
ألف بركة يا أخ أحمد على المدونة وربنا يكرمك ان شاء الله لك مستقبل مشرف ادعو الله أن يوفقك لما فيه الخير كمان خلي بالك من نفسك وعايزين خدماتك بعد كده وأهم حاجه عايز اسطواناتي يا ابن الذين

أخوك سامر محمد
جماعة الإخوان المسلمين بمركز دكرنس محافظة الدقهلية

Anonymous said...

السلام عليكم
أخييييييييييييييررررررررا يا أحمد
أخوك الالسنجى الحالى الاعلامى السابق

وش اعلام said...

السلام عليك يا حبيب قلبي.........والله والله والله عالم التدوين نور(بجد والله مش كلام حزب وطني).......ألف مبروك يا حبيبي.....وعايزين شوفك بقي يا عم ربييييييييع
عمك

أسامة الرشيدى said...

ايه الحلاوة دى يابنى

والله فرحت اوى
أخيرا بقى عندك مدونة
فى انتظار التدوينات العظيمة بتاعتك
يلا سلام

أحمد عبد القوي said...

شكرا يا جماعة وجزاكم الله خيرا
شكرا يا اسامة يا رشيدي ياميزان
طبعا البركة فيك


صهيب حبيبي يا بني المدونات كلها كانت ضلمة ولونها اسود واول ما انت عملت مدونة اضافوا خاصية الالوان في المدونة وطبعا انا راشق معاك


سامر سمورة شالوم عليك بالعبري والسلام عليكم بالعربي
بجد وصحيح هي الف بركة
شكرا على المستقبل المشرف اللى توقعته
يسمع من بقك ربنا
ويابن الذين الاسطوانات منذ اكثر من شهر فى الهولوكست مع عبد الباسط الصيني

سليمان انا عارف انت ماكتبتش اسمك ليه حاول تراسلني او تتصل بيا او ترسلي رقمك الجديد ومبروك على الالسن


مسك الختام الاستاذة الصحفية
جزاكم الله خيرا
على فكرة انا احسن منك في حاجة
انا اللى عملت المدونة بنفسي يعني ولا ربة السيف ولا حتى ربة منزل هيا اللى عملتها لى
يعني ايه بنتعامل باسمينا على المدونات وباسمينا المستعارة مش فاهمها
وجزاكم الله خيرا

الطلحاوى said...

مش معقول عبد القووووووووووووووى

منور يابنى المدونات

وانا اقول احنا عاطلين عن التدوين لية

اتارى عبد القوى خد كل افكارنا وبيدون

منور يامعلم

ربنا يجعلها فى خدمة دينك ان شاء الله

Anonymous said...

مبروك يا احمد على المدونه الجديده وربنا يكرمك بيها

وليه التعب دا كلهعشان تعمل مدونه كنت اسأل في الفيوم وانت هتلاقي مدونين كتير

اخوك مدوناتي من الفيوم


وعايزين نشوفك بقى متألق وتكنس كل المدونين التانين

تحياتي لك ولقلمك ولكيبوردك وماوسك

وتقبل محبتي ومودتي دائما تلك التي لا أملك إلا سواها مني ومن مدونة لساني هو القلم

فلسطينية الهوى said...

ألف مبروك


متابعه ان شاء الله

the others said...

كنت بعمل بحث كده في النت قام حدفني على مدونتك مبروووك

Anonymous said...

ههههههههههههههههههههههههههه

Anonymous said...

الف مبروك مدونة رائعه وتم اضافتها للمفضله .

Anonymous said...

السلام عليكم


مبروك يا غالى الف الف مبروك

اتفضل ضيفها بقى فى الدليل
http://www.70ra.com/dir/

وبعد التفعيل خد كود الترشيح وحطة فى مدونتك

بالتوفيق

عيون مصر said...

الف مليون مبروك يا احمد مع انها متأخرة شوية بالتوفيق ان شاء الله